
1/6 

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |  

Myndigheten för radio och tv Tel: 08-606 90 80 Fax: 08-741 08 70 
Box 33, 121 25 Stockholm-Globen registrator@radioochtv.se 
Besöksadress: Arenavägen 55, plan 7 www.radioochtv.se 
 

 
BESLUT  

2011-05-30 Dnr: 10/01428 

 

 

SAKEN 

Medierna, P1, 2010-12-11, inslag om Wikileaks och Israel Shamir; fråga om 
opartiskhet och saklighet 
 
BESLUT 

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kravet på 
opartiskhet. 
 
 ____________________  
 
 
INSLAGET  

Inslaget handlade om Wikileaks och hur organisationen sprider sin information 
via vissa utvalda kanaler. I inslaget utpekades en person, Israel Shamir, som 
innehavare av en speciell roll i organisationen. Programledaren sa inledningsvis 
att programmet bland annat skulle handla om ”hur en av internetvärldens mest 
ökända antisemiter fått inflytande över spridningen av materialet”. 
 
I inslaget beskrevs Israel Shamir på följande sätt.  
 

…den ökände aktivisten och skribenten Adam Ermash som använder pseudonymen 

Israel Shamir när han skriver och som upprepade gånger gjort antisemitiska uttalanden 

och rör sig i antisemitiska kretsar och exempelvis försvarat Zion vises protokoll och 

kallat judar för virus i mänsklig form, är en av Wikileaks aktivister. Enligt uppgifter i 

ryska radiokanalen Echo Moskvy har han samma roll i Ryssland som sonen har i 

Skandinavien. Att välja vem som får publicera vad. 

 
Därefter uttalade sig chefredaktören för tidningen Expo och berättade kort om 
Israel Shamirs bakgrund. Reportern kompletterade informationen och sa att 
Israel Shamir var ett skribentnamn. Efter detta sa chefredaktören följande om 
Israel Shamir.  
 

[…] bara för att ta några exempel på vilka sammanhang han rör sig här i Sverige, så 

finns han i en krets av personer som under lång tid har varit kända för att förneka 

förintelsen. För att ha samröre med högerextrema grupper som är kända för att liksom 



2/6 

ligga i liksom i fronten för den antisemitiska idéproduktionen egentligen. Han uttalar 

saker som att det är varje muslim och kristens plikt att förneka förintelsen exempelvis. 

  
Därefter diskuterades Israel Shamirs involvering i Wikileaks med bland annat 
Svenska Dagbladets redaktionschef.  
 
Reportern uppgav att redaktionen nått Israel Shamir på mobiltelefon och att han 
själv förnekar att han har något med verksamheten i Wikileaks att göra. En kort 
telefonintervju spelades upp där följande sades i fråga om Israel Shamir och 
Wikileaks.  
 

(Israel Shamir) – Hello, yes. (Rep) – Is this Israel Shamir? (Israel Shamir) – Yes. 

(Rep) – I’m just a journalist who writes about Wikileaks, that’s it. Someone told 

me that you have been also taken part in some meetings with Wikileaks about 

how to distribute this latest… (Israel Shamir) – No, no, not that much, not that 

much.  

Israel Shamir kommenterade härefter kort uppgifter om sitt släktskap med en 
svensk journalist. Han sa: 
 

(Israel Shamir) – That’s what they say. I’ve heard this sort of rumor, but I think, 

but I don’t really intend to speak of my personal kind of family things at all.  

 
Avslutningsvis spelades en intervju upp med en isländsk företrädare för 
Wikileaks. Under intervjun frågade reportern bland annat om anklagelserna om 
att Israel Shamir är antisemit vilket wikileaksföreträdaren inte ville kommentera.   
 
 
ANMÄLAN 

Anmälaren, som är Israel Shamir, anser att inslaget innehöll falska anklagelser 
mot honom. Han anser att följande uppgifter är felaktiga. 
  
• Påståendet att Israel Shamir är en pseudonym, 
• Påståendet att han skulle ha gjort antisemitiska uttalanden och kallat judar för 

virus i mänsklig form.  
• Uppgiften att han skulle ha sagt att det är ”varje muslims och kristens plikt att 

förneka förintelsen”.  
• Uppgiften att han är antisemit. 
 
Israel Shamir är också mycket kritisk till att han inte getts möjlighet att bemöta 
uppgifterna om honom. I sin anmälan riktar han även kritik mot information på 
SR:s webbplats, bland annat för att han där ska ha kallats för judehatare.  
 
 
PROGRAMFÖRETAGETS YTTRANDE 

Sveriges Radio (SR) anser inte att inslaget strider mot kraven på opartiskhet och 
saklighet och anför till stöd för detta i huvudsak följande.  



3/6 

 
SR:s mediemagasin Medierna ägnade en rad inslag under hösten 2010 åt 
mediefenomenet Wikileaks. I programmet den 11 december skildrades bland 
annat hur Wikileaks gick från att lägga ut allt material på en webbplats, för alla 
att ta del av och arbeta vidare med, till att styra vilka journalister som fick 
tillgång till hemliga dokument för publicering i olika medier. En av dessa 
journalister var Adam Ermash eller som han själv kallar sig, Israel Shamir. 
 
Enligt sin programförklaring skildrar och granskar Medierna det som sker i 
medierna i vid bemärkelse, allt från tv-trender till hotad yttrandefrihet och nya 
medier på nätet. Det bygger på aktuella händelser och består av raka reportage 
samt intervjuer som tar lyssnaren bakom kulisserna på medieredaktionerna.  
 
Det var således naturligt för programmet att ta upp fenomenet Wikileaks, något 
som skett i flera reportage under hösten 2010. Denna gång handlade 
rapporteringen om att det stod klart när Wikileaks släppte de första dokumenten 
ur den så kallade diplomatläckan att dokumenten nu släpptes ett i taget, av några 
få medieföretag eller journalister som Wikileaks valt ut och som fått allt material. 
Eftersom de journalister och medier som hade tillgång till hela läckan fick en 
särskild makt var det intressant för Medierna att granska vilka journalister som 
fick tillgång till allt material och därefter kunde fördela det till de medier de 
ansåg skulle ha det.  
 
En av dessa journalister är alltså en person som i Sverige är folkbokförd under 
namnet Adam Ermash, men som också är känd och skriver under namnet Israel 
Shamir. I programmet hävdade Israel Shamir själv att han hette just det och 
hänvisade till sitt israeliska pass. Enligt vad redaktionen funnit i sin granskning 
har Israel Shamir hetat så även i Sverige men bytte 2001 till Jöran Jermas. 2005 
bytte han åter och är nu alltså folkbokförd som Adam Ermash. Han är svensk 
medborgare. Redaktionen känner inte till om han också är israelisk medborgare, 
men eftersom han i Sverige skriver under ett namn som han inte heter officiellt 
kan SR inte finna att det var fel att kalla namnet pseudonym.  
 
Anmälaren anser också att det är en elak lögn (vicious lie) att säga att han 
upprepade gånger gjort antisemitiska uttalanden och kallat judar för virus i 
mänsklig form. För sådana uttalanden finns dock flera belägg, bland annat en 
artikel från Dagens Nyheters nätupplaga. Uttalandet om plikten att förneka 
förintelsen som är den tredje punkten i anmälan utgörs av ett citat av Expos 
chefredaktör. Men detta yttrande eller uttalande har Israel Shamir gjort i en 
intervju med Mohamed Omar och återfinns bland annat också på Shamirs egen 
webbplats.  
 
Slutligen vänder sig Shamir mot att man i en fråga till Wikileaks talesman på 
Island omtalat honom som antisemit. Frågan innehöll dock inte något sådant 
påstående utan Mediernas reporter frågade om han var medveten om 



4/6 

anklagelserna (på engelska ”allegations”) om att Israel Shamir var antisemit. 
Sådana påståenden har förekommit i många sammanhang. Det finns också 
grund för dem. I många sammanhang har Israel Shamir talat om en typisk 
”judisk mentalitet”. I ovan nämnda intervju med Muhamed Omar sade han 
vidare bland annat följande.  
 

Förintelsen är ett sätt att säga att judarna är speciella. De är inte som andra 

människor. Judiskt liv är speciellt, judisk död är speciell. Förintelsen reflekterar den 

judiska mentaliteten, en judeocentrisk väldsbild. Miljoner icke-judar dog, men vem bryr 

sig? De enda offren som spelar någon roll är judarna.  

 
Han har också på olika sätt och i flera olika sammanhang gett uttryck för den 
antisemitiska föreställningen om en judisk konspiration och hans bok Blommor i 
Galiléen som gavs ut 2003 förbjöds i Frankrike, eftersom den ansågs vara 
antisemitisk.  
 
De uppgifter om Israel Shamirs antisemitism och syn på judar, som lämnades i 
inslaget var således väl underbyggda. Eftersom Israel Shamir själv i olika 
sammanhang uttalat det som sades i detta avseende kan SR inte finna att det var 
nödvändigt att han skulle få bemöta eller utveckla dessa uppgifter. I övrigt 
medverkade dock Israel Shamir och kommenterade sin koppling till Wikileaks. 
 
 
KOMMENTAR FRÅN ANMÄLAREN 

Anmälaren anser att det är orättvist att kalla namnet Israel Shamir för en 
pseudonym. Han menar att han har bytt namn flera gånger, bland annat för att 
skydda sin familj och att han fram till 2001 hette Israel Shamir i Sverige också, 
ett namn som han ska byta tillbaka till. 
 
Att anmälaren kallat judar för virus i mänsklig form är en gammal och 
ondskefull lögn som spridits, bland annat av Jerusalem Post, sedan 2001. 
Därefter har den reproducerats från tidning till tidning, bland annat i Dagens 
Nyheter. Anmälaren menar att han aldrig skrivit något sådant och att SR borde 
ha låtit honom bemöta påståendet.  
 
Anmälaren har inte uppmanat till att förneka förintelsen. Resonemanget som 
anmälaren har fört har inte på något sätt gått ut på att förneka förintelsen som 
historisk händelse. Att förneka förintelsen är olagligt i många länder och en 
sådan anklagelse borde fått bemötas av anmälaren.  
  
Anmälaren uppger också att hans bok Blommor i Galilén inte förbjudits i något 
land.   
 
 
 
 



5/6 

TILLÄGGSYTTRANDE FRÅN PROGRAMFÖRETAGET 

SR har som svar på delar av anmälarens kritik bifogat en text från Tufts 
Universitet i USA, och webbtidningen ”the Tuft Daily”, från 2001. I artikeln 
citeras en föreläsning som Israel Shamir hållit på universitetet där det bland 
annat sägs att ”Israeli people represent a virus form of a human being because 
they can live everywhere”. Enligt SR bekräftar artikeln vad som stått ibland 
annat Dagens Nyheter och SR har ”således, i vart fall haft grund för uttalandet” 
om virus i mänsklig form. 
 
 
KOMMENTAR FRÅN ANMÄLAREN 

Anmälaren anser att SR har lyft uttalandet från föreläsningen ur sin kontext och 
feltolkat det.  
 
 
AKTUELLA BESTÄMMELSER 

SR ska bedriva programverksamheten opartiskt och sakligt samt med beaktande 
av att en vidsträckt yttrande- och informationsfrihet ska råda i radion (5 § i 
sändningstillståndet). Kraven på opartiskhet och saklighet tillämpas enligt 
granskningsnämndens praxis i princip fullt ut på programledare, reportrar och 
andra som genom sin ställning i ett program kan uppfattas som företrädare för 
programföretaget. Med hänsyn till den vidsträckta yttrandefriheten kan kraven 
ställas lägre i fråga om intervjuade, debattdeltagare och andra så kallade tillfälliga 
medverkande. Om allvarlig kritik riktas mot en klart utpekad part ska dock den 
kritiserade få bemöta eller kommentera kritiken. Som regel ska detta ske i samma 
program eller inslag antingen genom att den kritiserade själv medverkar eller 
genom att en kommentar från honom eller henne redovisas.   
 
Kravet på saklighet innebär främst att uppgifter som är av betydelse för 
framställningen ska vara korrekta och att framställningen inte får vara 
vilseledande, till exempel genom att väsentliga uppgifter utelämnas. 
 
Granskningsnämnden får besluta att ett programföretag som brutit mot villkor i 
sitt sändningstillstånd på lämpligt sätt ska offentliggöra nämndens beslut  
(17 kap. 10 § radio- och tv-lagen).  
 
 
GRANSKNINGSNÄMNDENS BEDÖMNING 

Granskningsnämndens uppgift är att övervaka innehållet i sända program i 
förhållande till bestämmelserna i radio- och tv-lagen och sändningstillståndet. 
Dessa bestämmelser är inte tillämpliga på textinformation på programföretagets 
webbplats. Granskningsnämnden vidtar därför ingen åtgärd med anledning av 
anmälarens kritik i denna del. 
 



6/6 

I inslaget beskrevs anmälaren som en ökänd antisemit och upphovsman till ett 
antal antisemitiska uttalanden. Beskrivningen gjordes dels av en tillfälligt 
medverkande, men också av företrädare för programföretaget. SR har i sitt 
yttrande uppgett att uppgifterna som ingick i beskrivningen av anmälaren var väl 
underbyggda och har stöd i uttalanden av anmälaren i många sammanhang. 
Granskningsnämnden anser att SR hade fog för att återge en förekommande 
bild av anmälaren och att SR därför inte har åsidosatt kravet på saklighet. 
Beskrivningen av anmälaren, som får antas ha varit en förhållandevis okänd 
person för lyssnarna, innehöll emellertid sådana uppgifter som borde ha fått 
kommenteras av honom. Genom att anmälaren inte gavs utrymme att bemöta 
påståendena – och anmälarens uppfattning om beskrivningen av honom inte 
heller redovisades på annat sätt – strider inslaget mot opartiskhetskravet.  
 
 
 
Detta beslut har fattats av Kerstin Calissendorff, Jan-Erik Billinger, Maria 
Edström, Annika Åhnberg, Henrik Jermsten, Leif Hedman och Arash Mokhtari 
efter föredragning av Christoffer Lärkner. 
 
På granskningsnämndens vägnar 
 

 

 
Kerstin Calissendorff  
 
    
    Christoffer Lärkner 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Detta är en elektronisk kopia av beslutet. Namnunderskrifter finns på originalhandlingen som förvaras hos myndigheten. 

 


